streda 17. augusta 2016

Čo panickú poruchu udržuje

Akonáhle sa u človeka rozvinie tendencie katastroficky si vykla
dát niektoré telesné pocity, k rozvíjaniu a udržiavanie panickej
poruchy začnú slúžiť ďalšie procesy:
1. Precitlivenosť - postihnutý začne byť zameraný na tie ťa
lesné pocity, ktorých sa najviac obáva, a opakovane skúma
svoje telo. Výsledkom je, že si začne uvedomovať telesnej
prejavy, ktoré predtým nevnímal. Postupne ich vníma stále
intenzívnejšie a stanú sa pre neho dôkazom existencie vážnej
telesnej alebo duševnej choroby.
2. vyhýbavé správanie - tým, že sa postupne začne vyhýbať
niektorým činnostiam a situáciám, si nemôže vyskúšať, že
jeho katastrofické interpretácia neplatí. Napr. človek, ktorý
je zaujatý myšlienkou, že trpí chorobou srdca, sa začne vyhýbať
telesnej námahe, ako je napr. chôdza do schodov, sex,
cvičenia, dobiehanie autobusu, práca na záhrade.
Verí, že toto vyhýbavé správanie ho chráni pred infarktom.
Pretože o žiadnu srdcovú chorobu nejde, vyhýbavé chová
nej mu bráni v zistení, že príznaky, ktoré pociťuje, nie sú
vôbec nebezpečné.
3. Neprimerané obavy - má už vopred úzkostné obavy
(Myšlienky a predstavy), čo sa v určitej situácii môže stať
( »Keď sa budem telesne namáhať, rozbúši sa mi srdce a dostanem
infarkt! «,» začnem kričať, a čo si ostatní pomyslia? «,
»Omdliem, a nikto mi nepomôže«, »zesměšním sa!«)

Príklad bludného kruhu panickej poruchy
Čo predchádzalo: Dala som obe deti k babičke. Potom som si uvedomila, že
malý Pavlík bude prvýkrát sám bezo mňa. Myslela som na to, či to Babič
ka zvládne. Náhle som ucítila, že mi rýchlo tlčie srdce. Vydesila som sa.

myšlienky:
Preboha, čo to so mnou je?
Čo keď dostanem infarkt ?!
Kde je najbližšia nemocnica?
Musím tam ihneď ísť!

emócie:
úzkosť,
strach, panika

správanie:
Vystúpila som z autobusu.
Vzala som si
taxi a došla do nemocnice

dôsledky:
Bezprostredné: Úľava po vystúpení z autobusu
Dlhodobé: Keď cestujem sama, musím vedieť, kde je najbližšia nemocnica.
Nespím sama, keď má muž službu, musí spať u nás matka. man-
žiaľ je naštvaný, keď u nás spí matka. Mám strach z nového záchvatu.
Bojím sa sam

Josef nemôže byť sám v byte alebo na chate, pretože keby
náhodou dostal infarkt, nikto by mu nepomohol.
Martina sa nechá doma podopierať pri umývaní riadu, pretože
by mohla dostať takú závrat, že by spadla a ublížila si.
Lucie má strach nakupovať v obchode, sama tam nevstúpi.
Má obavy, že by vo fronte pri pokladni omdlela, všetci
by na ňu pozerali; triasli by sa jej ruky, a keby ju niekto oslovil,
nedokázala by vykoktať ani slovo.
Pavel necestuje dopravnými prostriedkami, pretože by mohol
mať medzi zastávkami silné nutkanie na stolicu, nemohol by
vystúpiť a ...

4. »Paniku odměňující« správanie okolia - záchvatov úzkosti
si okolie všimne. Samo povšimnutia môže byť veľkou odmenou
(Napr. Vo vzťahu, ktorý bol nudný alebo odcudzený).
Veľmi často sa potom objavuje snaha pomôcť. Partner sa za
CNE vracať skôr z práce, prevezme na seba činnosti, ktoré
sú pre postihnutého ohrozujúce (napr. nakupovanie), odváža
ho do práce autom a pod.
»Manžel mi vôbec nerozumie. Myslia si, že si to vymýšľam.
Nadáva mi, že nie som schopná sa vzchopiť a zvládnuť to.
Často sa hádame, pretože prichádza domov veľa neskoro a je
unavený. Takmer vôbec sa nemilujeme. Hovorí, že ťažko pracuje,
a ešte ja ho otravujem so svojou hystériou. Chodí domov takmer
pravidelne neskôr, ako má. Zakaždým mám záchvat paniky,
keď sa oneskorí. Keď ma skôr objal, záchvat vždy zmizol.
Teraz keď príde a pohádame sa, panika taky ustúpi. vy-
hrožoval mi, že odíde. To si neviem predstaviť, neprežila
by som hrôzou ani jeden deň. «

Negatívne správanie okolia takisto vedie k udržiavaniu alebo
posilňovanie úzkosti, pretože svedčí o vzbudenej pozornosti.
Výčitky, moralizovanie, odsudzovanie samozrejme zvyšujú úzkosť
a tým podporujú bludný kruh. Niekedy aj nadávanie a kritika
býva pre mnohých ľudí lepší ako ľahostajnosť a nezáujem. inokedy je
choroba využívaná na udržiavanie rovnováhy vo vzťahu. potom je
liečba väčšinou vedome alebo nevedome partnerom bojkotovanie.
27-ročná Eva má o 25 rokov staršieho partnera. Pre svoju poruchu
je na ňom plne závislá, pretože bez jeho sprievodu nedokáže
ani vyjsť z bytu. V rámci terapie Eva začína robiť expozície
(Tj. Učí sa čeliť obávaným podnetom), postupne sama
vychádza z bytu, cestuje hromadnou dopravou aj medzi mestami.
Partner sa cíti ohrozený. Začína sa obávať, že si jeho mladá
žena v novej slobode nájde aj nového, vekom adekvátnejšie
partnera. Preto silne nalieha na prerušenie liečby

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára